nampak spek peqa berkilau tu ? sila tinggalkan jejak ! :)
Bye Heartbeat, welcome ipanel !

Tuesday, January 18, 2011

Malaikat diperbuat daripada cahaya, tapi kenapa kita tak nampak?

Salam sahabat semua..
Disini saya ingin berkongsi sedikit keajaiban Allah...
Semalam madam Physics menimbulkan satu persoalan..

"Malaikat diperbuat daripada cahaya.. tapi kenapa kita tak nampak malaikat?"
Dalam fikiran saya dah macam2 sy fikir.. Macam2 jawapan saya dengar dari kawan saya.. sebab kita takleh lihat malaikat laa... malaikat lain dimensi la... malaikat tu spesel laa... Allah xbg tengok lahh... Emm, memg logik jawapan tu.. tapi, fikiran saya dapat menangkap apa jawapannya! hehehe.....

cube teka??

jawapannya :

kerana ELECTROMAGNETIC WAVES !!!


Electromagnetic Waves

Focus on Visible light : 7 spektrum cahaya


Basically, elektromagnetic wave ade 7 : Gamma ray, X-ray, Ultraviolet, Visible light, Infrared, Microwaves, Radio Waves. Setiap gelombang belainan frequency dan wavelength. Ultraviolet merupakan gelombang yang mempunyai frekuensi paling tinggi dan Radio wave sebaliknya.

Tahukah kawan2... sebagai manusia biasa, kita sangat terbatas dalam penglihatan kerana kita hanya mampu melihat gelombang : Visible Light.. Kalau tengok gambar kat atas tu, betapa kecilnya visible light nak dibandingan dengan waves lain..

Jadi oleh itu, percayalah bahawa malaikat tetap ada walaupun kita tak nampak mereka... Mungkin mereka mempunyai frekuensi dan gelombang yang berbeza.. serupa juga dengan binatang seperti semut... adakah kita mendengar apa yang mereka cakap? tak kan jadi..... Belajarlah ilmu sains kerana sains mengungkap setiap kejadian makhluk Allah di bumi.... Wallahualam...

5 comments:

nazrul ashraff said...

suka2..=) suka this pose..nice..

sheillaluvpink said...

Sy pon ska ;) hik2..tq kongsi ilmu

Fasha ;DD said...

hehehe,, ilmu susah dicari kn? kene pegi skola,. penat aww

akubudakbaru said...

wooottt, i like this. thanks to my phone :) haha

Peqaxlol ;DD said...

haha ceh. yela credit to zati afifah for pinjam fon.

Popular Post