nampak spek peqa berkilau tu ? sila tinggalkan jejak ! :)
Bye Heartbeat, welcome ipanel !

Wednesday, January 26, 2011

Header baru ! & optic

wah wah ! cube tengok header baru fasha ! nampak cute x? 
hehe penat tau buat. dekat sejam gak.. ahakk.. alhamdulillah jadi. 
Besznye..... hehe...

********

Tadi saya belajar optic ( lens and mirror )
semalam belajar RLC Circuit ( Resistance, Inductance and Capacitance )

Persoalan : Suara siapakah yang akan sampai dulu kepada AHMAD ? 
A atau B ?


Clue : Frequency suara A lebih tinggi dari frequency suara B.


...........

anda pasti ?

...........


kenapa bukan yang lagi satu ??

...........


jawapannya..

...........

sama ! 


kenapa?
kerana : frekuensi takde kaitan pun dengan kecepatan bunyi bergerak
kui3 biarpun besar atau kecik frekuensi sesuatu bunyi tu, speed die sama jer...
hahahahahaha !!!!


p/s : saya tatau pon frekuensi sebenar suara manusia ! :P
(tadi tu main hentam ja ! ^^)


********


& shh : polis ade frekuensi berlainan tau dengan frekuensi komunikasi yang lain (etc : telekom, maxis, celcom )


jadi : kita tatau apa frekuensi polis untuk berkomunikasi.... :)


add info :
Jangkauan Frekuensi yang dapat didengar (audible frequency range) oleh manusia berkisar antara 20 Hz – 20.000 Hz.
Infrasonic adalah suara dibawah 15 Hz
Ultrasonic adalah frekuensi suara dibawah Audible >20 000 Hz
Supersonic adalah frekuensi suara diatas kecepatan suara. (Tatau lah mcm mne. taa blaja lg.. :P)

info detail : CLICK HERE 

2 comments:

KUREKURE COMEL said...

owh..yke...buat penat la jerit kuat2 kn...hehehe

nazrul ashraff said...

haha,,,yang tahu..frekuensi tu bertentangan dengan pitch..lalala

Popular Post